Liever zelf leren? 

Trainingen

Geïnspireerd samenwerken bij de totstandkoming of uitvoering van beleid kun je ook zelf leren. Daarvoor ontwikkel ik trainingen op maat, met een combinatie van dialoog en drama.

Inhoud en vorm van de training is erg afhankelijk van de deelnemers en in welke context ze al samenwerken en welke competenties ze samen willen ontwikkelen. Daarom wil ik een training graag samen met de kartrekkers van zo’n samenwerking inrichten.

Liever zelf leren?

Trainingen

In elke training wordt gewerkt aan competenties op het vlak van de eigen motivatie, de gezamenlijke visie en de (inter)acties die daaruit volgen. 

Motivatie

Hoe identificeer en waardeer je je eigen drijfveren en die van anderen?

Visie

Hoe bouw je samen aan een overtuigend en krachtig verhaal?

Inter-actie

Hoe stem je deze motivaties en visie in de praktijk continu op elkaar af?

Ik wil zelf leren

In een uitgebreide training komen deze competenties aan de orde in drie afzonderlijke modules. In korte trainingen of inspiratiesessies kunnen deelnemers de competenties ervaren in korte werkvormen terwijl bijvoorbeeld wordt gewerkt aan een eigen plan. Deze werkvormen bevatten altijd elementen van dialoog en/of drama/spel.

 

De trainingsmodules

De eerste module richt zich op de motivatie van degenen die primair verantwoordelijkheid zijn voor het beleid, meestal ook de initiatiefnemers van het netwerk en opdrachtgever van de training. In deze module worden ook de kwestie en de kaders bepaald.

 

In de tweede module ontwikkelt het gehele netwerk samen een gedragen visie. De derde module biedt praktische oefening van casuïstiek en kan desgewenst ook bestaan uit meerdere dagdelen over een langere periode. Deze module is bedoeld voor het gehele netwerk en/of een deel daarvan (bijvoorbeeld alleen kernpartners of zelfs alleen een intern kernteam van de opdrachtgever).

 

Integraal samenwerken is vooral een kwestie van afstemmen, oftewel het continu samen herkennen en waarderen van verschillende kwaliteiten. Daarom werk ik in alle modules met dialoog en drama zodat deelnemers continue het ecte gesprek met elkaar voeren vanuit de eigen ervaring. Werkvormen die ik veel gebruik zijn het één-op-één-gesprek, de dialoogcirkel, de tafel van de toekomst (een levensgroot spelbord met ‘opstellingen’) en improvisatietheater.

Wat vindt men?

Ervaringen

crossmenuarrow-right